Telefoongebruik onder leerlingen heeft een negatief effect op schoolprestaties. In deze les leren leerlingen waarom het soms zo lastig is om hun telefoon weg te leggen enwordenze zich bewust van wanneer zij hun telefoon gebruiken.
Opdracht:
Individueel reflecteren leerlingen op hun telefoongebruik. Wanneer gebruik je welke apps en waarvoor? Naar aanleiding van deze vragen bedenken ze voor welke apps het handig is om de notificaties uit te zetten en/of een tijdslimiet in te stellen.
Leerdoelen:
De leerlingen worden zich bewust van hun telefoongebruik.
De leerlingen vergroten hun aandachtspanne.
De leerlingen leren zich beter te concentreren.
Voorbereiding
Voor deze les zijn de volgende materialen nodig:
Dit document geprint of digitaal voor iedere leerling
Nabespreking
Voor de nabespreking van deze les kun je gebruik maken van de volgende vragen:
Hoeveel tijd zit jij per dag op je telefoon?
Welke tips zou je geven aan een klasgenoot die het lastig vindt om de telefoon weg te leggen tijdens het leren of het maken van huiswerk?
Zou je zeggen dat je een telefoonverslaving hebt? Wat kun je hiertegen doen?
Wat zijn momenten dat je niet zonder je telefoon zou kunnen? Waarom?