EĆ©n van de mentoren is Caroline Wisse. Ze is docent Nederlands en geeft les aan 3 en 4 VMBO-basis/-kader. “In het begin is DaniĆ«l van WellBased bij ons op school geweest om het team wegwijs te maken. Ik ben het daarna gewoon gaan proberen, want ik miste op dat moment een fijne mentormethode. We hadden wel materiaal, maar ik was veel tijd kwijt met zelf dingen uitzoeken, lessen maken en voorbereiden, ondanks dat ik kan teren op ruime ervaring.”
Op de vraag wat haar eerste indruk was van WellBased, antwoordt Caroline spontaan: “Wat vet relaxt! Alles was heel helder: wat ik moest doen, wat ik klaar moest zetten. De voorbereiding was hierdoor minimaal. Ik verbond mijn laptop aan het bord en het ging vanzelf. Na afloop heb ik de les ook gelijk geĆ«valueerd met de klas. Dat doe ik meestal na een les. En de leerlingen waren net zo enthousiast als ik. En dat zijn we nog steeds. De animaties zijn niet kinderachtig. De opdrachten zijn leuk om te doen en niet te lang. Ze zijn ook duidelijk. En ik zie dat het werkt. Het komt aan. Het doel van de les wordt bereikt.” Als voorbeeld noemt Caroline de les over ‘Grenzen stellen’. “De opdrachten zijn zo opgebouwd dat de leerlingen er met elkaar over in gesprek gaan. Ze leren reflecteren op hun gedrag. Ze luisteren naar elkaar. De bewustwording neemt toe. De lessen werpen echt hun vruchten af.”
Caroline kiest bewust voor onderwerpen die aansluiten bij wat de leerlingen op dat moment nodig hebben. “Als er iets specifieks aan de hand is, bijvoorbeeld als ik zie dat een leerling wordt buitengesloten, dan zoek ik gericht op een les of type opdracht die daarbij past. Ik wil de situatie dan niet te nadrukkelijk benaderen. En doordat ik veel met WellBased werk, vinden mijn leerlingen het normaal dat we die lessen doen. Hierdoor kan ik onopvallend ook wat moeilijkere onderwerpen aanstippen in een mentorles, zonder dat de leerlingen dat door hebben. Het voelt daardoor niet als ‘moeten’. Er is geen weerstand. En de leerlingen reageren er goed op.”
“Een ander pluspunt van WellBased vind ik, dat ik voldoende ruimte voel om ermee te spelen. De opbouw is voor mij als mentor zo relaxt. De lessen zijn kort en passen perfect. Je kan eenvoudig zijsprongetjes maken. Of er een tweede opdracht aan vastknopen. De ene keer begin ik ermee. Soms doen we twee WellBased-lessen in een mentoruur. Of ik kies een leuk onderwerp als afsluiting van de les, echt voor de lol. Want ook die zitten er tussen. Maar er is altijd een doel aan gekoppeld, dus de leerlingen leren altijd wat.”
“Ik heb deze mentorklas nu voor het 2e jaar. Vorig jaar in leerjaar 3 en nu in leerjaar 4. We zijn een hechte klas. Ik kan niet zeggen dat dit 100 procent door WellBased komt, maar het draagt er absoluut aan bij. Als je bijvoorbeeld bij de start van het schooljaar wilt dat de leerlingen elkaar leren kennen en zich goed voelen bij elkaar, en je pakt de klasopdrachten erbij die daarvoor zijn gemaakt, dan zorgen deze er zeker voor dat een klas een echte klas wordt. Ik kan niet anders zeggen dan dikke complimenten voor deze methode! Mijn mentorklas en ik, en stiekem ook mijn andere klassen, genieten er enorm van. En ook niet onbelangrijk: voor mij als mentor is het elke keer weer een cadeautje dat alles zo mooi klaar ligt.”
Klik hier om naar onze lesbibliotheek te gaan en de lessen te bekijken.
Vind de les die past bij de behoefte van jouw klas!
KvK: 83424024
BTW-nr: NL862868798B01
Jaarbeursplein 6
3521AL, Utrecht
Ma t/m vr 09.00-17.00