Inloggen

Mentorgesprekken: Zo haal je er het meeste uit!

Mentorgesprekken zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van leerlingen, vooral in het voortgezet onderwijs. Deze gesprekken bieden de gelegenheid om de voortgang van de leerling te bespreken, doelen te stellen en eventuele problemen op te lossen. In dit artikel geven we tips en adviezen hoe je het meeste uit een mentorgesprek kunt halen.

Inhoudsopgave

Mentorgesprek voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zowel voor de mentor als voor de leerling. Hierbij enkele tips hoe je het mentorgesprek zorgvuldig kunt voorbereiden:

  1. Verzamel relevante informatie: Bekijk de cijfers, opmerkingen van andere leraren en eventuele eerdere gesprekken.
  2. Vraag de leerling het mentorgesprek ook voor te bereiden: Dit kan je doen door de leerlingen een aantal vragen mee te geven of dit document te laten invullen.
  3. Stel doelen: Denk na over wat je wilt bereiken met het gesprek. Welke onderwerpen wil je bespreken?
  4. Maak een agenda: Noteer de belangrijkste punten die je wilt bespreken, zodat je het gesprek gestructureerd kunt laten verlopen.

 

werkblad mentorles driehoeksgesprek

Het eerste mentorgesprek

 

Het eerste mentorgesprek is een belangrijke stap in het opbouwen van een relatie met je leerling en het creƫren van een ondersteunende leeromgeving. Met deze tips maak je het eerste gesprek succesvol:

  1. Stel gerichte vragen: Begin met vragen die de leerling helpen zich open te stellen en te praten over zichzelf, zoals:
    • “Hoe was je ervaring op je vorige school / vorig schooljaar?”
    • “Wat vind je het leukste vak en waarom?”
    • ā€œMet welke klasgenoten trek je het meeste op? Wat doen jullie samen?ā€
  2. Creƫer een veilige omgeving: Zorg dat de leerling zich comfortabel voelt om te praten. Dit doe je door:
    • Een rustige plek te kiezen voor het gesprek.
    • Duidelijk te maken dat alles wat besproken wordt vertrouwelijk is.
    • Actief te luisteren en niet te oordelen.
  3. Bespreek verwachtingen en doelen: Maak duidelijk wat jouw rol als mentor is en wat de leerling kan verwachten van toekomstige gesprekken. Vraag ook naar de verwachtingen van de leerling:
    • “Wat verwacht je van mij als je mentor?”
    • “Zijn er specifieke doelen die je dit schooljaar wilt bereiken?”
  4. Introduceer school- en klasregels: Leg de belangrijkste regels en procedures uit die de leerling moet kennen. Dit helpt om misverstanden in de toekomst te voorkomen:
    • “Welke regel vind jij het meest behulpzaam?”
    • “Heb je vragen over de schoolregels?”
  5. Maak een vervolgafspraak: Eindig het gesprek met het plannen van een vervolggesprek. Dit laat zien dat je betrokken bent bij de voortgang van de leerling en geeft een gevoel van continuĆÆteit:
    • “Wanneer wil je het volgende gesprek plannen?”
    • “Zijn er specifieke dingen die je in het volgende gesprek wilt bespreken?”
  6. Positieve afsluiting: Eindig het gesprek met een positieve noot zodat de leerling zich gemotiveerd en zelfverzekerd voelt:
    • “Ik heb er vertrouwen in dat je het dit schooljaar goed zult doen.”
    • “Als je ergens mee zit, weet dan dat je bij me terecht kunt.”

Met deze tips zorg je ervoor dat het eerste mentorgesprek niet alleen informatief is, maar ook een goede basis legt voor een prettige omgang met elkaar tijdens het schooljaar.

Voorbeeldvragen voor tijdens het mentorgesprek

Tijdens een mentorgesprek is het stellen van de juiste vragen essentieel. Het kan echter voor de leerling lastig zijn om ter plekke op de juiste woorden te komen. Vraag daarom aan de leerling om zelf het gesprek ook voor te bereiden. Zoals eerder genoemd kun je de leerling hiervoor een aantal vragen meegeven of dit document laten invullen.

foto mentorgesprek

De vragen tijdens het gesprek kunnen dan gaan over wat de leerling heeft voorbereid. Probeer hierbij zowel aandacht te besteden aan de positieve als de negatieve punten. Enkele voorbeeldvragen die je kunt gebruiken zijn:

  • Ik zie dat je ā€¦ hebt ingevuld als een teleurstelling. Wat is de reden dat je dat als een teleurstelling ziet?
  • Wat heb je een mooi compliment gekregen. Hoe voelde het dat ā€¦ dat tegen je zei?
  • Ik zie dat je ā€¦ hebt ingevuld als verklaring waarom het met je lessen Frans minder goed gaat. Zijn hiervoor misschien nog andere redenen te bedenken?
  • Je hebt drie mooie doelen gekozen. Wat kan ik voor je doen om deze doelen te behalen?
  • Je geeft aan dat je de klas tijdens de les te druk vindt. Hoe ga je daarmee om?
  • Fijn dat je de afgelopen periode zo gemotiveerd bent geweest. Waar kwam dit door?
  • Jammer dat je zo slecht slaapt. Wat denk je zelf dat daar de reden van is?

Vervolg-mentorgesprekken met een leerling

De mentorgesprekken die je met een leerling hebt, zijn meer dan evaluatiegesprekken. Het is een kans om een vertrouwensband op te bouwen, problemen vroegtijdig te signaleren en de leerling te motiveren. Als mentor luister je naar de leerling, geef je advies en ondersteun je de leerling om zijn of haar doelen te bereiken.

Samenvattend: met een goede voorbereiding van het mentorgesprek, het stellen van de juiste vragen en het opbouwen van een goede relatie met de leerling haal je meeste uit de mentorgesprekken. Op deze manier leveren deze gesprekken een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van de leerling.

Daniel
Daniƫl de Vries
9 juli 2024

Delen

Categorieƫn

foto mentorgesprek
Mentorgesprekken: Zo haal je er het meeste uit!
Mentorgesprekken zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van leerlingen, vooral in het voortgezet onderwijs. Deze gesprekken bieden de gelegenheid om de voortgang van de leerling te bespreken, doelen te stellen en eventuele problemen op te lossen.
9 juli 2024
rol van de mentor
De rol van de mentor
Wat is de rol van de mentor? Wat zijn de verschillen tussen mentor, coach en mentorcoach? En hoe vullen andere scholen de mentorlessen in?
26 mei 2024
Ouderavonden, hoe zorgen we voor impact?
In de jaaragenda van de meeste scholen staat een paar keer een ouderavond gepland. Hoe kun je een ouderavond organiseren op een manier dat deze daadwerkelijk een verschil maakt in de ontwikkeling van de leerlingen?
2 februari 2024

Vind de les die past bij de behoefte van jouw klas!

Offerte aanvraag