In essentie is de rol van de mentor op de meeste scholen hetzelfde: de mentor begeleidt gedurende een schooljaar leerlingen met als belangrijkste doel dat zij het leerjaar met succes afronden en overgaan naar het volgende schooljaar of in het examenjaar hun diploma te halen. Op veel scholen heeft elke klas hiervoor een eigen mentor. Daarnaast is er een nieuwe ontwikkeling, met name in de bovenbouw, dat een mentor aan individuele leerlingen wordt toegewezen of dat leerlingen hun eigen mentor mogen kiezen.
Een mooi en helder antwoord op deze vraag kreeg ik toen ik deze stelde aan Silke van Helden, afdelingsleider op het Park Lyceum in Almere. Op deze school gebruiken ze een taakbeschrijving, zodat mentoren weten wat er van hen verwacht wordt. Hierin staat dat je als mentor:
Op de meeste scholen waar ik ben geweest, komen de taken van de mentoren grotendeels overeen met deze taakbeschrijving. Het geeft echter wel ruimte voor interpretatie en daarbij zag ik dat mentoren vooral kiezen voor wat bij hen past in combinatie met wat de behoefte is van hun leerlingen.
Ook hoorde ik op een aantal scholen andere benamingen dan ‘mentor’, zoals ‘coach’ of ‘mentorcoach’. En er zijn scholen waarbij leerlingen zowel een coach als een mentor hebben. De term ‘coach’ wordt dan vooral gebruikt om de persoonlijke begeleiding van leerlingen te benadrukken, waarbij leerlingen regelmatig 1-op-1 worden begeleid, zowel in het leerproces, bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling als bij hun loopbaanoriëntatie. Op scholen waar leerlingen naast een coach ook een mentor hebben, is het de taak van de mentor om de klassikale mentorlessen te verzorgen en de klas als groep te begeleiden.
Die rolverdeling tussen coach en mentor zie ik ook terug op scholen die kiezen voor de term ‘mentorcoach’. In de taakbeschrijving staat dan dat de mentorcoach vanuit de mentorrol de mentorlessen verzorgt en vanuit de rol als coach de leerling persoonlijk begeleidt. Op deze scholen was voorheen vaak sprake van een driedeling in de invulling van de mentorrol: de ene mentor gaf veel persoonlijke begeleiding en gebruikte de mentorlessen vooral voor 1-op-1 gesprekken, de ander koos juist voor veel klassikale begeleiding in de mentorlessen en minder 1-op-1 begeleiding en er waren mentoren die zowel persoonlijke als klassikale begeleiding gaven. Door voor deze nieuwe terminologie te kiezen willen deze scholen meer eenheid creëren in de invulling van het mentoraat.
De praktische invulling van de mentorles is zowel afhankelijk van de school als van de individuele mentoren. Dat is ook niet zo gek als je je bedenkt dat elke leerling en daarmee elke klas, maar ook elke school, anders is. Dat de opvattingen over wat er in de mentorles moet gebeuren hierdoor heel divers is, zal niemand verbazen.
Maar ook hierin is weer sprake van een rode draad wat betreft de onderwerpen die in het mentoruur aan bod komen. Op de meeste scholen is er aandacht voor studievaardigheden, loopbaanoriëntatie, welzijn, digitale geletterdheid, burgerschap en groepsvorming.
De redenen waarom een mentor voor een bepaald onderwerp kiest, zijn echter heel divers:
De invulling van de rol van de mentor verschilt dus per school, maar je ziet ook zeker overeenkomsten. En of het nou gaat om een mentor, coach of mentorcoach: allemaal begeleiden ze ‘hun’ leerlingen gedurende een schooljaar met als doel dat zij met nieuwe vaardigheden, waardevolle inzichten en vol vertrouwen overgaan naar het volgende schooljaar of met een diploma op zak hun (school)loopbaan elders kunnen voortzetten.
Vind de les die past bij de behoefte van jouw klas!
KvK: 83424024
BTW-nr: NL862868798B01
Jaarbeursplein 6
3521AL, Utrecht
Ma t/m vr 09.00-17.00