Een uurtje om huiswerk te maken, gewoon even bijkletsen met de mentor of wéér iets doen met sociale vaardigheden. Zo ervaren veel leerlingen de mentorles. Zonde? Zeker. Maar gek is het niet, want mentorlessen blijken nog altijd een ondergeschoven kindje te zijn.
Dat onderwijs niet alleen draait om de cijfers die een kind haalt, is algemeen bekend. Ook in het voortgezet onderwijs is steeds meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
Tijdens de mentorlessen kun je allerlei onderwerpen met je klas bespreken. Toch blijft het een uitdaging om het mentoruur elke week zo in te vullen dat je leerlingen er ook echt wat aan hebben. Daarom krijg je van ons een paar ideeën voor je mentorles!
Mentorgesprekken zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van leerlingen, vooral in het voortgezet onderwijs. Deze gesprekken bieden de gelegenheid om de voortgang van de leerling te bespreken, doelen te stellen en eventuele problemen op te lossen.
In de jaaragenda van de meeste scholen staat een paar keer een ouderavond gepland. Hoe kun je een ouderavond organiseren op een manier dat deze daadwerkelijk een verschil maakt in de ontwikkeling van de leerlingen?
Leren leren, wat hoort bij de mentor en wat bij de vakdocent?
Als mentor heb je beperkt tijd om de leerlingen uit jouw mentorklas te begeleiden bij het leren leren. Wat moet jij in je mentorles doen en wat kan je beter aan de vakdocent overlaten?