Terwijl bergen kunnen verzetten echt niet nodig is om impact te maken.
De mentorles is zelfs het laaghangend fruit van het voortgezet onderwijs. Ideaal om de basis te leggen voor iets moois. En iets heel belangrijks: jongeren met zichzelf en anderen leren omgaan. Die kans zou geen enkele mentor, teamleider of schooldirecteur mogen laten liggen.
En toch gebeurt dat nog te vaak. Niet alle docenten pakken de pedagogische rol van mentor even gemakkelijk op. Begrijpelijk. Ze zijn opgeleid als vakdocent en moeten nu opeens lesgeven over ‘leren plannen’ of ‘omgaan met groepsdruk’. Lastige onderwerpen, zoals LHBTIQ+ of sexting, gaan sommigen liever uit de weg. Bovendien kost het voorbereiden van zinvolle mentorlessen tijd.
Maar de verantwoordelijk ligt niet enkel bij de mentor. Ook het schoolmanagement mag het belang van mentorlessen op de kaart zetten. Zo wordt het niet nice to have, maar noodzaak. Gelukkig kan dat op verschillende manieren.
Op school draait alles om leerlingen en hun ontwikkeling. Een mentorles is een real time weergave van wat er speelt in een groep. Als er ’s ochtends iets voorvalt tijdens Wiskunde, kan dat in de middag al worden besproken. Dat kan in de vorm van één-op-één gesprekken, in groepjes of klassikaal.
Meer nog dan in een reguliere les, is er ruimte om aan de slag te gaan met onder meer studievaardigheden, persoonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. Combineer je deze drie pijlers? Dan kom je uit bij een onderwerp dat snakt naar meer aandacht op school: mentale gezondheid.
Uit onderzoek van Unicef blijkt namelijk dat bijna alle jongeren daar behoefte aan hebben. De helft van de jongeren in Nederland geeft aan dat er geen aandacht voor is op school. En veel van hen weten ook niet waar ze op school terecht kunnen als ze het mentaal zwaar hebben.
Prioriteit geven aan dit thema is dus een must. Uit diverse rapporten komt naar voren dat de mentale gezondheid van jongeren in Nederland achteruitgaat. Een belangrijke oorzaak daarvan is stress en spanning door school.
Dat ziet ook Daniël de Vries, oprichter van WellBased: “In de brugklas krijgen klassikale lessen over onderwerpen als groepsvorming, plannen, stress, motivatie en pestgedrag veel aandacht. Maar we zien dat dit in de jaren daarna sterk afneemt. Zodra de profielkeuze in zicht komt, gaat het in de mentorlessen vooral over LOB en in de bovenbouw verschuift de focus naar het eindexamen en de studiekeuze. Dat vind ik opvallend, want de studiedruk wordt in deze periode alleen maar groter en in de puberteit neemt de sociale druk op jongeren ook toe. Zeker in deze leerjaren kunnen leerlingen er veel aan hebben om in de mentorles te leren hoe je omgaat met groepsdruk, social media of bijvoorbeeld de stress die je voelt door de aanstaande toetsweek. Dan bereik je veel meer leerlingen tegelijkertijd.”
Een schoolcarrière lang impact maken dus, dat kan met een zinvolle mentorles. En het is nu, meer dan ooit, tijd om dat laaghangende fruit te plukken. Niet alleen voor de mentoren, maar ook voor het schoolmanagement. Zo creëert de school een veilige plek waar leerlingen zich kunnen ontwikkelen en leren omgaan met elkaar.
Hoe geef je mentale gezondheid een plek in de mentorles? Combineer de drie pijlers studievaardigheden, persoonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden.
Werp één blik op de zoekopdrachten van de mentorlessen van WellBased en het is duidelijk: onderstaande onderwerpen zijn het populairst onder mentoren die met onze mentorlessen werken.
Vind de les die past bij de behoefte van jouw klas!
KvK: 83424024
BTW-nr: NL862868798B01
Jaarbeursplein 6
3521AL, Utrecht
Ma t/m vr 09.00-17.00