Plannen blijft voor veel jongeren lastig. Je kunt je leerlingen tijdens de mentorles hierbij helpen door overzicht te creëren. Zo zien ze wanneer ze tijd hebben om hun huiswerk te doen en kunnen ze gelijk invullen wat ze dan gaan doen.
Geef de leerlingen hiervoor dit schema. Zorg dat elke leerling 4 verschillende kleuren stiften of pennen heeft. Elke kleur staat voor een categorie, bijvoorbeeld School, Afspraken, Eten en Huiswerk (andere categorieën mogen ook). Vervolgens arceren de leerlingen welke onderdelen voor de komende week al vaststaan. Denk aan de tijden dat ze naar school gaan, wanneer ze afspraken met vrienden hebben, gaan sporten of naar de tandarts moeten en wanneer ze moeten eten.
werkblad mentorles huiswerktijd inplannen
Daarna arceren ze wanneer ze tijd hebben om aan hun huiswerk te gaan. In deze blokken schrijven ze ook precies op wat ze gaan doen. Bijvoorbeeld: ‘AK maken H1 opdr. 1 t/m 4’. De vakken die na het invullen leeg blijven is vrije tijd. Het is dus niet de bedoeling dat het hele schema wordt ingevuld. Let er bij het invullen ook op dat aansluitende blokken niet voor hetzelfde vak worden gebruikt. Door het huiswerk voor één vak over meerdere dagen te verdelen, kunnen ze geconcentreerder werken.
Deze oefening kun je in je mentorlessen een aantal keer herhalen. Zo weet je zeker dat je leerlingen hun huiswerk goed inplannen.
Maar een planning kan nog zo goed zijn, toch stellen we regelmatig het moment uit om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Dat kan dus ook een zinvol onderwerp zijn om eens in je mentorles te behandelen. Een leuke manier om uitstelgedrag bespreekbaar te maken is met behulp van de TED Talk van Tim Urban.
In zijn TED-talk legt Urban uit dat uitstelgedrag ontstaat als de rationele beslisser in ons brein overschaduwd wordt door de “Instant gratification monkey”. Niet-dringende en leukere activiteiten krijgen dan voorrang boven belangrijke taken totdat het ‘Paniekmonster’ ontwaakt als een deadline nadert. Dit zorgt dan plotseling voor een golf van actie en stress. Urban benadrukt dat dit niet alleen stressvol is, maar dat we hierdoor ook ons potentieel en onze tevredenheid in het leven beperken, vooral als taken geen duidelijke deadline hebben.
De uitleg van Urban is voor leerlingen heel herkenbaar. Is de Engelstalige video te moeilijk? In onze mentorles over uitstelgedrag wordt met een animatie hetzelfde in het Nederlands uitgelegd. Nog geen account? Maak dan een gratis proefaccount aan. De video vind je hier: https://platform.wellbased.nl/uitstelgedrag.
Blijven plannen en uitstelgedrag een voortdurende uitdaging? Laat leerlingen dan concrete, richtinggevende en haalbare doelen voor zichzelf formuleren om hieraan te werken. Een goede manier om hiermee in je mentorles aan de slag te gaan is door je leerlingen de SMART-methode aan te leren.
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Aanwijsbaar, Realistisch en Tijdsgebonden. Voor de A wordt ook wel Acceptabel, Actiegericht of Ambitieus gebruikt. Maar Aanwijsbaar heeft onze voorkeur. De leerling focust dan op wat hij/zij zelf kan doen en bepaalt wie hij/zij nodig heeft om het doel te bereiken.
Met behulp van dit werkblad kun je de leerlingen tijdens je mentorles een doel laten formuleren voor zichzelf.
werkblad mentorles SMART doelen
Om aan de slag te gaan met LOB kun je leerlingen een beroepskeuzetest laten maken. De beroepskeuzetest van de Nationale Beroepengids is hiervoor zeer geschikt. Deze is wel vrij talig. Past dit niet bij jouw leerlingen? Gebruik dan de interessetest van Kies MBO.
Daarna (of in de volgende mentorles) kun je leerlingen vacatures laten zoeken van functies die uit hun beroepskeuzetest naar voren zijn gekomen, of van andere beroepen die hun interessant lijken. Op deze manier krijgen de leerlingen een goed beeld welke eisen worden gesteld om voor die banen in aanmerking te komen. Ze zien welke vooropleiding(en) ze nodig hebben en welke vaardigheden ze moeten ontwikkelen. Voor een goede verwerking van deze opdracht kun je dit werkblad gebruiken.
werkblad mentorles vacaturesGeef leerlingen tijdens de mentorles de gelegenheid om alvast het komende driehoeksgesprek/oudergesprek/mentorgesprek voor te bereiden. Meer hierover lees je in ons andere artikel over het mentorgesprek. Daarin vind je ook een document dat de leerlingen hiervoor kunnen gebruiken.
werkblad mentorles driehoeksgesprekLaat je inspireren door onze lesbibliotheek. Nog geen account bij WellBased? Maak hier een gratis proefaccount aan.
Vind de les die past bij de behoefte van jouw klas!
KvK: 83424024
BTW-nr: NL862868798B01
Jaarbeursplein 6
3521AL, Utrecht
Ma t/m vr 09.00-17.00